چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
حجت الاسلام حسن علیدادی

حوزه/نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان اظهار کرد: آزادی به این معنا نیست که همه چیز رها باشد، حتی در غرب هم که ادعای آزادی دارد، چنین اعتقادی وجود ندارد.باید بدانیم که اسلام طرفدار آزادگی است، به این معنی که فرد در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد و باید دستورات خدا را عمل کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرمان، حجت الاسلام حسن علیدادی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه کرمان در وبینار یازدهم کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: امروز به نظر می‌رسد یکی از مسائلی که ادیان مختلف را می‌توان در کنار هم قرار داد، نگاه های بلند و رفیع اسلام در حوزه های مختلف است که یکی از آنها، مسئله آزاد اندیشی است.

وی افزود: نگاه اسلام به آزادی با شعارهایی که در غرب داده می‌شود، بسیار متفاوت است. در نگاه اسلام هیچ یک از انسان ها نسبت به یکدیگر برتری ندارند و کسانی برتر هستند که حدود الهی را بیشتر رعایت می‌کنند.

حجت الاسلام علیدادی تصریح کرد: آزادی به این معنا نیست که همه چیز رها باشد، حتی در غرب هم که ادعای آزادی دارد، چنین اعتقادی وجود ندارد.باید بدانیم که اسلام طرفدار آزادگی است، به این معنی که فرد در پیشگاه خداوند مسئولیت دارد و باید دستورات خدا را عمل کند.

وی با بیان اینکه کمتر دین و مذهبی به اندازه دین اسلام به آزاد اندیشی اهمیت می‌دهد، اظهار کرد: امروز ما باید اصول اعتقادی خود را با تحقیق، پژوهش و نگاه باز انتخاب کنیم، اگر تقلید کورکورانه‌ای از اصول و اعتقاداتمان داشته باشیم، با شکست مواجه می‌شویم. ما مذهبی داریم که ما را به میز مذاکره، مباحثه و مناظره فراخوانده و این به معنی آزاد اندیشی است.

حجت الاسلام علیدادی تصریح کرد: پیامبر اسلام(ص) فضای آزاد اندیشی را در دین اسلام گشود تا مسلمانان با یک دید باز، یک مطلبی را بپذیرند و یا رد کنند، در واقع تایید و رد باید بر یک منطقی استوار باشد و اصول خود را مبتنی بر همان موضوع انتخاب کنند؛ با این اصول مسلمانان به یک اندیشه‌ آزاد می‌رسند و زمانی که در مقابل مخالفین و معاندین قرار می‌گیرند، با استدلال و منطق قوی می‌توانند آنان را در صحنه های مختلف قانع کنند.

وی در پایان گفت: امیدواریم جامعه اسلامی این دو دستاورد بزرگ که یکی آزادگی انسان ها و دیگری عبد و بنده دیگری نشدن است را با آزاد اندیشی خود حفظ کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha